SpanjeUit onderzoek van autofabrikant Honda naar de gewoonten van gezinnen op vakantie is gebleken dat Spanjaarden uit voorkeur de meeste spullen meenemen als ze op reis gaan.

Dit onderzoek van Honda is uitgevoerd onder ruim 5.000 gezinnen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië en dus Spanje. Uit de resultaten bleek dat de Spanjaarden verreweg de meeste spullen mee willen nemen op vakantie, en ook dat zij het langst deden doen over het inpakken, gemiddeld namelijk 3,1 uur. 15% van de Spanjaarden moet echter alles uitladen en opnieuw inpakken omdat de spullen niet in de auto passen. Zo’n kwart van de ondervraagde Spanjaarden moet dan ook spullen thuis achter laten.

Twistpunten in de auto

Uit het onderzoek kwamen ook de onderwerpen naar voren waar het meest over geruzied wordt in de volgepakte Spaanse auto’s. Spanjaarden hebben de meeste discussie uiteraard over de bagage, gevolgd door waar ze zullen eten. Het belangrijkste punt voor de Spanjaard op reis is namelijk de kwaliteit van de restaurants en het eten dat ze al daar krijgen. Voor 53 procent van de Spanjaarden is eten het belangrijkste twistpunt. Ook verkeerd rijden (28%), de rumoerigheid van de kinderen achter in de auto (28%) en gekibbel over de route (26%) scoren hoog bij de Spanjaarden. Ook zijn ze het langst onderweg met gemiddeld 5,8 uur. De favoriete buitenland-bestemmingen zijn Frankrijk (48%), Portugal (40%) en tot slot Italië (35%).

Actieve Spanjaarden

Nog een onderzocht punt waarin de Spanjaarden uitblinken is dat ze de meest actieve vakantiegangers van Europa zijn. Er wordt veel tijd besteed aan uitstapjes, sporten en activiteiten. Daarnaast wordt er veel geslapen en gelezen en zijn daarmee ook de uitblinkers in het deel uitrusten. De Spanjaarden geven het meeste geld uit aan  uitgaan en alcoholische versnaperingen, meer nog dan de Engelsen. Vergelijken we de Spanjaarden met de andere Europeanen, hebben zij de minste zorgen over de hoogte van de uitgaven op vakanties.

Profiel

Resultaat van het onderzoek van Honda is dat er op basis van de antwoorden een toeristisch profiel wordt opgesteld voor ieder land. De Spanjaarden leggen de focus op goed en lekker eten, en willen voldoende activiteiten voor de kinderen. Engelsen zijn de grootste uitgevers, maar doen het minste. Fransen zijn vooral naar aanbiedingen op zoek en blijven het liefst in eigen land om zodoende vast te kunnen houden aan de dagelijkse routine. Italianen zijn de meest veeleisende vakantiegangers, waar de Duitsers toch het liefst thuis doorbrengen.

Wat over de Nederlanders?

Nederlandse toeristen zijn in het onderzoek van Honda niet ondervraagd. Vliegmaatschappij Corendon heeft wel een onderzoek gedaan naar de gewoonten van Nederlanders op vakantie, al zijn hierin dus niet uitsluitend gezinnen opgenomen die met de auto op reis gaan, zoals Honda wel heeft gedaan. Uit het onderzoek van Corendon is gebleken dat de Nederlanders flink meer alcohol tot zich nemen in vergelijking tot thuis, en dat maar liefst 32% iedere dag uit eten gaat op vakantie.

Ook zijn de Nederlanders op vakantie erg actief, zo zijn ze gemiddeld wel 3 uur per dag de omgeving aan het ontdekken, wordt er door 35,5% van de Nederlanders dagelijks gesport en wordt er 2,5 uur per dag gelezen op vakantie. Het inpakken van de koffer kost maar weinig tijd, namelijk maar een half uurtje.