De Consumenten bond eist dat Luchtvaartmaatschappij KLM stopt met het zogenoemde ‘no show’-beleid, wat zij in de Algemene Voorwaarden hebben staan. Zij hebben daarom een brief gestuurd aan de KLM, waarin zij eisen dat de clausule over ‘no show’ uit de Algemene Voorwaarden wordt geschrapt. Als KLM hier niet op in zal gaan, dan dreigt de Consumentenbond naar de rechter toe te stappen.

De reiziger die nu een deel van zijn retourvlucht mist door wat voor omstandigheden dan ook, zit op dit moment met financiële gevolgen. Deze kunnen voor een korte vlucht 125 euro bedragen tot ze kunnen oplopen tot 3000 euro voor een lange vlucht.

KLM annuleert namelijk bij een ‘no show’ ook direct de reiziger zijn terugvlucht of zijn aansluitende vluchten, mocht hij moeten overstappen. De gedupeerde reiziger krijgt voor de annulering niet zijn betaalde geld terug, maar de stoel kan wel verkocht worden aan iemand anders. Mocht de reiziger toch zijn originele terugvlucht willen nemen, dan zal er moeten worden bijbetaald zelfs al is zijn stoel nog steeds beschikbaar.

De Consumentenbond heeft hier veel klachten over binnengekregen en zij gaan daarom actie ondernemen tegen Luchtvaartmaatschappij KLM. Hierna een klein praktijkvoorbeeld van wat zoal binnenkomt bij de Consumentenbond.

Een reiziger was niet in de gelegenheid om met zijn familie af te reizen naar hun vakantiebestemming in verband met ziekte. Een aantal dagen later is hij met een andere vlucht zijn familie achterna gereisd naar de vakantiebestemming. Gezien het feit dat hij zijn heenreis niet heeft kunnen maken tegelijk met zijn reisgezelschap, had KLM zijn terugreis geannuleerd. Nadat de reiziger 250 euro had betaald, mocht hij wel mee op de terugvlucht en hij zat zelfs op zijn oorspronkelijk geboekte stoel. Volgens de Consumentenbond is dit onrechtmatig en zij noemen het handelen van Luchtvaartmaatschappij KLM ongehoord.

Er zijn ook andere vliegmaatschappijen met eenzelfde beleid, maar de Consumentenbond klopt juist bij KLM aan, omdat hun beleid het meest nadelig zou zijn voor de reiziger.