vakantie-kinderenTussen volwassenen en kinderen en jongeren bestaat een groot verschil in het belang van vakantie vieren. Terwijl het belang voor volwassenen kan worden gevonden in gezelligheid, ontspanning en afleiding van de dagelijkse gang van zaken, ligt het belang voor kinderen en jongeren veel dieper. Voor hen is een vakantie van grote betekenis voor het ontwikkelen van relaties.

TradeYourTrip, de marktplaats voor last minute reizen, heeft door het uitvoeren van een zogenoemd ‘reis-onderzoek’ geconcludeerd dat de ultieme vakantie voor een volwassene voor 44% van de respondenten bestaat uit ontspannen, voor 39% uit zonnen en voor 36% uit het nuttigen van lekker voedsel. Volwassenen willen hun hoofd leeg maken op vakantie. In tegenstelling tot deze groep, vullen jongeren hun hoofd. Dit doen ze met het creëren van herinneringen die hen vormt tot wie ze zijn en nieuwe (sociale) ervaringen. Jongeren maken hun vakantie heel intens mee. Ze kunnen bij terugkomst zelfs heimwee ervaren. Dat is dan ook de reden dat vele gezinnen terugkeren naar een eerder bezochte accommodatie (79%). Dit doen ze één keer of zelfs vaker. Maar wie maakt de beslissing om terug te keren naar een eerder bezochte bestemming? In 46% van de gevallen maken de kinderen deze beslissing. Dit is een heel hoog percentage als wordt gekeken naar het aantal gezinnen die de kids laten meebeslissen over de invulling van de reis. Minder dan de helft van de gezinnen (47%) staat namelijk maar open voor de inbreng van de kinderen.

Het maken van vrienden

Uit een enquête, verspreid door TradeYourTrip, is naar voren gekomen dat 80% van de kinderen nieuwe vriendschappen creëert tijdens een vakantietrip. Zelfs na de vakantie worden deze vriendschappen nog onderhouden door 65% van de kids. Contact wordt onderhouden via Social Media. 76% van de respondenten onderhoudt het contact via WhatsApp en 62% via Facebook.

Het is overduidelijk dat kinderen het van groot belang vinden om vrienden te maken op vakantie. Sociale contacten vormen daarmee een belangrijk onderdeel van de reis. Het trainen van de omgang met andere kinderen is natuurlijk in het bijzonder geschikt op een vakantie. Naast een hechte band met leeftijdgenoten, hebben kinderen ook het idee dat de band met het gezin wordt verbeterd (71%). Op vakantie gaan is van groot belang voor de sociale ontwikkeling.

Herinneringen vormen

facebookIn het verleden was voornamelijk pa of ma bezig met het maken van vakantiefoto’s. Nu zijn de kids zelf ook vaak druk met het maken van filmpjes en foto’s op reis. Ook dit gegeven blijkt uit het onderzoek van TradeYourTrip. 96% van de kinderen heeft een telefoon bij zich tijdens de reis. Het is dus niet verwonderlijk dat de meeste foto’s en filmpjes worden gemaakt met dit toestel. Het toestel wordt niet alleen gebruikt voor opnames, maar ook voor het delen van deze herinneringen via Social Media kanalen (72%). Eenmaal thuis aangekomen worden de opnames nog geregeld bekeken. Blij, dat worden de meeste kinderen bij het opnieuw ophalen van de herinneringen. Naast foto’s en filmpjes zijn ook souvenirs erg geliefd als tastbare herinnering. Veel vakantiegangers kopen deze daarom ook tijdens hun reis. 83% van de kinderen kopen souvenirs voor zichzelf, tegenover 62% van de ouders. Ze willen hun beleefde momenten koesteren. Opmerkelijk is dat er ook geschenken mee worden genomen voor vrienden. 48% van de meisjes doet dit. Dit wijst erop dat het ook belangrijk wordt gevonden om belevenissen te delen. Dit wordt natuurlijk ook al gedaan via Social Media kanalen.

Op reis gaan: van groot belang!

TradeYourTrip heeft geconcludeerd dat vakanties door kinderen als sociale gebeurtenis worden beschouwd. De periode wordt intens beleefd, met alle betrokken partijen: van de vriendjes en vriendinnetjes tot aan het eigen gezin. Daarnaast wordt dit ook gedaan met de personen vanuit het thuisfront, waarmee de vakantieherinneringen worden gedeeld. Ouders moeten zich gaan realiseren dat het op sociaal en psychologisch gebied erg nuttig is voor kinderen om op vakantie te gaan.